10 Mayıs 2010 Pazartesi

"Bisiklete Bin" nedir?

Bir sosyal farkındalık kampanyası olan “Bisiklete Bin”de amaç, kampanyanın seslenmek istediği hedef kitleyi harekete geçirerek, bisiklet sürmeye teşvik etmektir. Bisikletle ulaşım hakkının uygulanabilmesi için bir belirtme niteliğindedir. Hedef kitle büyük şehirlerde ulaşım sorunu çeken kişiler olduğundan, kampanya dahilinde sıklıkla trafik, hava kirliliği, hızlı ulaşım ve park sorunu gibi konular ele alınmıştır. Ana renk olan yeşil, bisiklet aracının doğayla uyum içersinde oluşunu simgeler.

Bisiklete binmek insanların hayatları boyunca yaptıkları herhangi şeylerden biri olduğu için, tekrardan, bir emir kipiyle bu sloganı ortaya koymak, akıllara “neden?” gibi bir soru getirmektedir. Bunun önüne geçmek için ise, ilanlarda bu sorunun yanıtına yönelik ve peşisıra gelmesi mümkün olan “ne olacak?” sorusunun cevabına da göndermeler yapılmıştır. Kısacası, hem davet, hem gerekçe, hem de beklentiler sloganlarda ve yazılarda karşılanmaya çalışılmıştır.

Bu kampanya hazırlarken, özellikle büyük şehirlerde yaygın bir protesto şekli olan “Critical Mass” toplu bisiklet sürüşlerinden ve bu oluşumun alternatif mizacından esinlenilmiştir. Hatta bu alternatif hal, yer yer aykırılığa dönüşmekte ve ilanlardan birinde bisiklet havaya kaldırılmış halde bulunmaktadır. Bisiklet ve sokağın iç içe olması sebebiyle graffiti tarzındaki yazı tiplerine de yine bir dergi ilanında yer verilmiştir. Ancak gerek logonun şekli, gerekse de ilanların genel hali, belli bir düzen arz etmektedir. Bu da kalabalık, trafik ve karışıklıktan, basit bir araç olan bisikletle sıyrılmanın getirdiği düzenlilik hissini yansıtır.

Gazete ilanında bazı fotoğraflara yer verilmiştir. Bunların çoğu Türkiye dahilindeki turlardan ve İstanbul’daki etkinliklerden alınmıştır. Bu da hedef kitlenin kampanyayla yakınlık kurabilmesine olanak tanır. Fotoğraflarda tanıdık mekanlar veya bir taksi gibi tanıdık objeler bulunabilir.

İlanların genelindeki kontrast, daha sonraki tasarımlarda da artı-eksi yönünde devam edecektir. Yolun bir tarafının boş, diğer tarafının dolu olması, bisikleti kaldıran adam simgesinin bir tarafında soruların, diğer tarafında yanıtların bulunması bu kontrastı yansıtır. Çünkü duyurusu yapılan bu aktivite, bilindiği gibi biraz özveri gerektirmektedir. Baskülün ağır basan tarafının (yani çevreci, hızlı, ucuz) tercihi, hedef kitlenin kendi muhakemesine bırakılmıştır.

1 yorum: